Isnin, 12 Mei 2014

Baja kompos dari rumah anda.

Apakah kompos ?

Kompos adalah bahan organik reput yang dihasilkan apabila bakteria di dalam tanah menghancurkan sampah melalui pereputan , menghasilkan satu bahan  yang kaya dengan unsur mineral yang boleh digunakan sebagai baja untuk tanaman dan memberi kebaikan pada tanah.

Mengapa kompos menjadi pilihan?

• pertamanya kerana ia percuma. Anda boleh menggunakan sisa dapur, keratan rumput , daun dan tumbuh-tumbuhan lain yang berpotensi untuk dikomposkan daripada dibuang. 

• campuran Pot dan tanah yang kaya dengan kompos menghasilkan tumbuh-tumbuhan yang lasak tanpa mengira sama ada anda tanam pokok sayur-sayuran , herba ,pokok bunga atau pokok buah-buahan.

• Kompos memperbaiki taman struktur tanah , tekstur dan pengudaraan.

• Menambah kompos meningkatkan kesuburan tanah dan merangsang pertumbuhan akar yang sihat dalam tumbuh-tumbuhan. unsur bahan organik yang tersedia di dalam kompos dimakan oleh mikroorganisma , yang menjadikan tanah subur dan sihat .

• Kompos melonggarkan tanah liat dan tanah berpasir dan membantu mengekalkan air

• Tidak perlu menambah baja - hanya campuran kompos ke dalam tanah. Kompos mengandungi nutrien yang perlu untuk  tumbuh-tumbuhan hidup secara  optimum, seperti nitrogen , fosforus, dan kalium. Dan ia adalah satu pembekal sangat baik mikronutrien yang diperlukan dalam kuantiti yang kecil seperti boron , kobalt , tembaga , iodin , besi, mangan , molibdenum dan zink.


Bagaimana baja kompos terhasil?

sediakan bekas atau tapak untuk meletakkan sisa dapur dan campurkan bahan tersebut untuk menggalakkan penguraian.

biarkan bakteria dan kulat bekerja menghasilkan bahan buangan tersebut menjadi baja.

Campuran kompos ke dalam tanah taman atau menggunakannya di permukaan sebagai mulsa.

 Mikroorganusma  bekerja menjadikan buangan tadi menjadi kompos.. Anda membekalkan bahan-bahan organik , air, dan oksigen. Bakteria yang sudah ada mengurai bahan tumbuhan ke dalam kompos.bakteria memecahkan bahan-bahan dengan melepaskan haba, yang tertumpu di pusat longgokan.


Jadi, bagaimana saya bermula?

Gunakan langkah-langkah berikut sebagai garis panduan untuk bagaimana untuk menyediakan kompos .sendiri.

1.) Pilih kawasan yang sesuai  untuk melonggokan bahan buangan sampah anda . pilihlah tempat yang mempunyai  aliran udara yang baik, akses kepada air dan separa teduh pada musim panas (untuk menjaga longgokan daripada mendapat terlalu panas). 

2.) Pilih tong. Anda boleh membeli komposter , atau membuat tong komposter anda sendiri. anda juga boleh melonggokkan sahaja bahan buangan tadi di satu kawasan.

3. ) Tambah bahan-bahan. Tidak semua bahan buangan sesuai untuk dijadikan baja kompos.lihat  apa yang boleh dan tidak boleh menjadi baja kompos .


sesuai:

sisa sayur-sayuran 
kulit telur 
Sisa dari ranting-ranting kayu, rumput-rumput, daun-daun kering dan suratkhabar lama.
najis haiwan contoh najis lembu,kambing,ayam dan sebagainya.
Sisa buah-buahan, sisa sayur-sayuran, potongan rumput, lalang dan semak samun, rumpai laut, kulit kayu, hampas kopi/teh, sabut kelapa, sabut kelapa sawit, kulit telur, cebisan kertas, cebisan kadbod, jerami, dan cip kayu.


Bahan yang tidak sesuai dijadikan kompos:

Daging, ayam, keju, tinja kucing/anjing, ikan, lemak, minyak masak kerana ia akan menarik lalat dan mengeluarkan bau busuk.
Limau nipis kerana ia akan menjadikan kompos berasid dan membunuh bakteria pengurai.



salah satu contoh bekas pengumpulan sisa dapur yang boleh anda buat sendiri. sisa sayur,nasi,kulit telur,ranting-ranting kayu,daun dan najis haiwan dikumpulkan didalam satu tempat dan dibiarkan ia mengurai dan menjadi baja kompos.



mengumpulkan daun-daun kering dan rumput yang telah dicabut.




menggunakan tong air.




jerami atau sekam padi juga sesuai untuk dijadikan baja kompos.







Tiada ulasan:

Catat Ulasan