SEMAI BENIH CARA MUDAH - JIFFY 7

Jiffy-7® - Peat Pelet dan Coco pellet 
(Menyemai biji benih dengan cara yang mudah dan cepat)

Original Jiffy produk – Membantu dan Memudahkan proses menyemai biji benih kegemaran anda. 


(tanam sayur dalam botol / cara tanam cili / cara tanam daun sup / cara tanam sayur hidroponik / tanam bawang dalam bekas telur / cara menanam kangkung / cara tanam sawi dalam pasu / tanam sayur dalam pasu)





Tiada lagi istilah TANGAN PANAS ! Hobi berkebun kini menjadi lebih menyeronokkan dan mudah.Ada dikalangan kita yang mendapat biji benih yang menarik,terdiri daripada pokok bunga,sayur,Cili,Kacang,Tomato dan pelbagai lagi.

Tapi ada juga yang merungut kerana bila tiba masa nak menyemai,biji benih TAK TUMBUH.. 

rugi duit beli benih..Alasan kita kononnya TANGAN PANAS. Tanam apa pun tak menjadi. Ok..sebenarnya bukan terletak pada tangan panas atau tidak. 


Menyemai Benih Tetapi Tidak Tumbuh?


Kadang kala menyemai benih pun macam aktitivi cuba jaya terutamanya kepada orang yang baru belajar menanam. Kalau kena cara, semai pagi, petang dah bercambah. Silap cara, anak pokok yang diharapkan tidak muncul-muncul. Bila dikorek tanah, terjumpa benih yang disemai tetapi benih tersebut dah reput.

Cara menyemai sebenarnya tidaklah sukar. Buat lubang yang cetek (tohor) dan masukkan benih. Jadi mengapa ada orang menyemai tetapi benih tidak bercambah? 


Dari pengalaman saya, jenis tanah yang digunakan memainkan peranan yang penting. Orang baru lazimnya suka beli tanah di pasaraya. Ada bebarapa jenis tanah (medium) yang dijual di sana. 

Sebenarnya ada antara tanah yang dijual tidak mengandungi tanah langsung. Mereka gunakan bahan organik yang telah dibakar, atau sabut yang digaul dengan bahan organik yang telah dibakar. Bahan ini berbeza dari tanah biasa. Ada medium yang sesuai untuk pokok yang dah besar, tetapi langsung tidak sesuai untuk menyemai benih.

Jika ingin menyemai benih, elakkan menggunakan tanah hitam (abu hasil pembakaran bahan organik) atau tanah sabut yang digaul dengan bahan organik yang dibakar. Memang benar tanah sebegini mampu menyimpan air dan kaya dengan bahan organik, tetapi tanah sebegini tidak sesuai untuk percambahan benih. Kalau benih bercambah pun, cambahan tersebut akan reput kerana lembapan.
Tapi mungkin dari cara kita menyemai biji benih tu pada awalnya dah tak betul. Jiffy-7® pellet ini direka bagi memudahkan anda menyemai apa jua jenis biji benih dengan mudah. 


cara menggunakan jiffy 7

Caranya senang sahaja. Cuma perlu siram air secukupnya dan biarkan ia mengembang.Lepas itu masukkan benih yang anda ingin semai dan siram setiap hari sehingga keluar tunas pokok yang pertama.

Bila anak pokok sudah semakin besar,anda boleh pindahkan kedalam pasu atau polibeg atau tanam dimana yang anda suka. 

MUDAH kan? Jom kita tengok sedikit info tentang Jiffy-7® pellet ini? 


video


The Jiffy-7® pelet: netting halus yang penuh dengan subtract yang berkuali tinggi dan kemudiannya dimampatkan menjadi pellet yang kecil.





menyemai pokok dan berkebun menjadi lebih mudah,senang dan menyeronokkan dengan Jiffy-7® pellet 


hanya perlu siram dengan air atau direndam,pellet ini akan mengembang dalam masa beberapa saat

benih yang telah tumbuh daun dan sedia untuk dipindahkan kedalam polibeg,pasu atau ladang


biji benih yang disemai yang tumbuh didalam jiffy 7

hanya perlu siram dengan air atau direndam,pellet ini akan mengembang dalam masa beberapa saat.dilengkapi dengan jaring-jaring halus bagi memastikan mempunyai ruang udara dan air optimum.

menyemai pokok dan berkebun menjadi lebih mudah,senang dan menyeronokkan dengan Jiffy-7® pellet 


11 Sebab Mengapa anda perlu menggunakan Jiffy-7® pellet ini? 


1. Tidak berat kerana ia telah dimampatkan 

2. Diperbuat dari bahan berkualiti 

3. Proses menyemai yang lebih bersih dan mudah 

4. Penanaman lebih bersih dan selesa 

5. Mudah dikendalikan 

6. percambahan boleh dipercayai dan pantas untuk tanaman yang sihat dengan sistem akar yang kuat

7. Apabila direndam di dalam air, ini pelet Jiffy berkembang apabila berkembang sepenuhnya, tugas menyemai lebih mudah kerana media yang sesuai untuk menyemai telah tersedia.

8. Jiffy 7 pelet mengandungi tanah semaian yang sesuai.menjadi pilihan # 1 tukang kebun mana-mana.

9. pelet Jiffy adalah semua pendekatan semula jadi untuk pembiakan tanaman.bersedia untuk penanaman, hanya perlu siram dengan air.

10.Jiffy 7 pelet gambut adalah sederhana benih bermula konsisten yang dioptimumkan untuk pembiakan dan pembangunan akar.

11.pelet Jiffy Peat boleh dipindahkan terus kepada pasu,polibeg,atau tanah dan mengelakkan kebanyakan kejutan akar.


 jiffy 7 menjadi pilihan antarabangsa



menyemai benih rock melon menggunakan jiffy untuk projek fertigasi di maldives.



benih rock melon golden langkawi yang telah disemai selama 3-4 hari untuk semaian yang lebih kemas,cepat dan terjamin



jiffy 7 menjadi pilihan projek pertanian fertigasi autoport di maldives untuk tanaman rock melon variety golden langkawi.





Bagaimana Jiffy-7® pellet berfungsi? 


1.Letakkan pelet dalam dulang penanaman. 

2.Rendamkan pelet dengan air ATAU tuangkan dengan air.

3.Letakkan biji benih atau keratan pokok (jika pokok itu boleh dibiakkan dengan keratin) 

4.Letakkan Jiffy-7® pellet di tempat yang terang. 

5.Apabila benih bercambah, siram bila perlu sahaja 

6.Tunggu pokok semakin besar dan pindahkan kedalam pasu @ polibeg @ tanah MUDAH KAN? 



cara menggunakan jiffy 7 sebagai medium semaian.



susun jiffy 7 di tempat semaian.



siram jiffy 7. selepas disiram,jiffy 7 akan mengembang dan dalam keadaan lembut.semai biji benih kedalam jiffy dan pastikan jiffy disiram jika kering..




benih melon yang telah disemai,bercambah dalam tempoh 14 hari. (bergantung kepada jenis benih,kalau pokok cili mungkin lebih lama)




akar dah mula kelihatan,dah boleh dipindah kan kedalam polibeg atau sistem hidroponik.



menggunakan sistem hidroponik autoport.





BERAPA HARGA JIFFY 7?



1 PEKET / 50 PELLET
HARGA RM50.00 TERMASUK PENGHANTARAN


1 KOTAK / 1000 PELLET
HARGA RM 500

jika berminat boleh bank in ke akaun

CIMB: HS HORIZON ENTERPRISE ( 8600435878 ) 


selesai pembayaran boleh berikan nama dan alamat





UNTUK PESANAN SILA WHATAPPS 





012-3969017