Sabtu, 10 Disember 2011

e.m / bakteria berfaedah untuk dijual.

e.m / bakteria berfaedah untuk dijual.



saya ada menjual e.m (bakteria berfaedah) untuk tujuan pertanian,penternakan dan perikanan,dan lain-lain. senarai harga untuk:

1. 500 ml / rm 15.00
2. 1 liter / rm 25.00
3. 5 liter / rm 100
5. 100 liter /rm 2000.


kadar bancuhan e.m :

5 ml e.m / 1 liter air tapis.



"Ada sapa-sapa pernah guna EM ni tak? Aku baru beli EM-1 dengan gula molas, konon nak aktifkan jadi Emas, tapi terus-terang aku tak pandai sangat bab ni, kira langgar dinding je. Harap otai-otai dapat berkongsi pengalaman dan resepi "
"setahu akula EM ni digunakan utk mencuci air2 yg tcemar cth air telaga yg berbau dan bewarna kuning...dia akn meneutralkan air telaga tsebut menjadi xberbau dan jernih dlm mse 6bln..cth penggunaannya yg aku tau setkt ni ialah di sg melaka,klu kwn2 perasan la sg2 kt melaka skang dh bersih2 dan xtcemar spt dlu2..xtau plak bley digunakan tuk pertanian..bgs tu. "
itu adalah antara komen-komen umum yang pernah kita dengar.yelah lagipun bukan semua orang tahu penggunaan e.m dan kaedah pembuatan nya. lagipun em tak digunakan secara meluas dalam bidang-bidang pertanian,penternakan ataupun perikanan walaupun telah terbukati betapa bagusnya mikrob-mikrob dan bakteria baik ini pada tanaman dan ternakan.
antara kebaikan e.m ini adalah :

Aplikasi Kepada Pertanian

  • Mengurangkan kos pertanian
  • Tanaman boleh dituai awal
  • Mengeluarkan hasil dengan kuantiti yang banyak
  • Mengeluarkan kualiti yang bermutu tinggi
  • Tiada keracunan pada hasil tanaman
  • Menambah kebolehan bahan organik sebagai baja
  • Tanah bertambah subur dari masa ke semasa
  • Menggalakkan pertunasan, pembesaran, penghasilan dan keranuman(ripening) dalam produk pertanian yang dihasilkan.
  • Meningkatkan kapasiti fotosintesis tumbuh-tumbuhan
  • Menambah keadaan fizikal, kimia dan biologi tanah
  • Mengurangkan tenaga buruh
  • Tanah yang ada EM memerlukan tilage (penggemburan) dan weeding(pembersihan) yang rendah
  • Membantu pengeluaran nutrien kepada pokok dalam jumlah yang banyak
  • Menambah ketahanan tumbuhan dari serangan serangga dan penyakit
  • Memusnahkan serangga pemusnah dan makhluk perosak
  • Menghentikan proses pengaratan logam lantas mengurangkan kos penyelenggaraan mesin
  • Alam sekitar terpelihara

Aplikasi Kepada Penternakan

  • Mengurangkan bau busuk dalam kandang ternakan dan kolah kumbahan
  • Mengurangkan lalat, kutu dan serangga lain yang merbahaya
  • Meningkatkan kesihatan haiwan ternakan
  • Mengurangkan tekanan pada haiwan
  • Meningkatkan ketahanan kepada penyakit
  • Meningkatkan kualiti produk ternakan
  • Memanjangkan hayat dipasaran
  • Memperbaiki kesuburan
  • EM apabila dijadikan makanan haiwan akan menghasilkan najis yang berkualiti
  • Mengurangkan penggunaan ubatan, antibiotik dan penyah kuman dalam ladang ternakan
  • Mengurangkan stress/tekanan kepada haiwan ternakan, pekerja dan penduduk sekitar

Aplikasi Kepada Akuakultur

  • Mengurangkan pengeluaran kos modal sehingga 50%
  • Memudahkan kultur tanpa menggunakan bahan kimia
  • Udang/ikan lebih segar dan kulit lebih segar
  • Menyah amonia, methane dan hydrogen sulfite
  • Bebas dari penyakit dan mengurangkan kos antibiotik
  • Air menjadi bersih
  • Dapat menjual hasil dengan lebih tinggi (hasil berkualiti)
  • Mengurangkan kekerapan penukaran air
  • Tiada bau lumpur
  • Kurangkan bau hanyir
  • Rasa lebih sedap
  • Memelihara alam sekitar

Testimoni

Pertanian

Jagung
Bentong Pahang. Jagung seluas 15 ekar.
Jagung Organik-tanpa baja kimia dan racun serangga
Penuaian 58 hari- Kaedah biasa 69 hari-Jimat 11 hari
Grade A – 80%-93%
Mengurangkan kos sehingga RM 600 seekar
Tiada serangan penyakit dan serangga
Tanah yang subur-boleh digunakan setiap musim untuk menanam jagung

Pokok Cili
Kota Tinggi Johor
Cili organik tanpa baja kimia dan racun serangga
Pokok lebih besar dan tinggi
Berbuah lebih cepat

Roselle
Bentong Pahang
Pokok Roselle EM berbuah lebih lebat-hampir 2 kali ganda
Buah lebih besar
Cendawan
Hasil meningkat 10% ke 15%
Tahan lebih hingga 6-7 hari – biasa 2-3 hari sahaja
Rasa lebih kenyal dan sedap
Kurang jangkitan kulat
Kerosakan berkurangan 20%

Penternakan

Ayam Daging
Kadar lalat berkurangan sehingga 70%
Ayam dapat diambil 5 hari awal dari biasa
Kadar kematian yang rendah
Tiada penggunaan antibiotik
Rasa daging ayam lebih sedap dan pejal
Daging ayam yang kurang lemak
Mengurangkan bau busuk pada reban ayam
Kos makanan yang rendah

Kambing
Tiada lagi bau busuk
Tinja dapat diproses menjadi baja organik
Boleh dibela di kawasan perumahan
Kulit kambing lebih cantik
Kambing kurang sakit

Lembu
Kulit lebih cantik
Daging lebih baik
Boleh membuat makanan lembu sendiri- Silaj
Tiada kutu babi
Bau busuk kurang
Lalat kurang
Kesihatan bertambah baik
Lembu kurang tekanan-stress
Nyah Kuman
Tingkatkan kualiti tinja-najis

Ikan Siakap
Kos jimat sebab dibela didalam kolam
Harga jualan ikan meningkat
Kadar kematian kurang
Tiada bau lumpur
Rasa lebih sedap
Ikan lebih sihat






itu adalah antara kelebihan dan kebaikan em dalam industri penting pertanian,sepatutnya kita telah lama menggunakan em ini. dapatkan em ini untuk kegunaan anda ataupun menceriakan tanaman di halaman rumah anda. saya juga ada menjual em ini kalau anda ingin membuat tempahan. boleh order dulu,berapa liter yang anda mau,saya akan buatkan untuk anda.
walau macamana pun dah ada dengan saya ready stock 100 liter. saya jual dgn harga 1 liter/rm 25.00. dengan kuantiti 1 liter ni,anda boleh cairkan dengan kadar 5 ml e.m/1 liter air.jadi kalau anda beli 1 liter e.m,anda boleh cairkan dengan 2000 liter air. banyak tu... boleh juga dibuat sebagai baja siraman pada pokok.

hubungi :

hafiz: 012-3969017
haley: 017-3214917